[linux] Betekenis van ps velden

Cecil Westerhof cecilwesterhof op xs4all.nl
Ma Jun 26 14:50:08 CEST 2006

Er is hier een discussie over het al of niet hebben van een memory
leak van een proces.
De ene groep gebruikt 'ps -lef' en gebruikt het veld SZ. Hier blijft
de waarde constant.
Een andere groep gebruikt 'ps aux' en gebruikt het veld 'RSS'. Hier
blijft de waarde groeien.
Van SZ heb ik geen beschrijving kunnen vinden. Bij RSS heb ik de
volgende beschrijving gevonden:

    RSS - This tells how much RAM resident memory is currently being used
    for the text and data segments for a particular process in units of
    kilobytes.  (this value will always be a multiple of 4 since
memory is
    allocated in 4 KB pages).

Persoonlijk lijkt het me dan dat het geheugen verbruik toeneemt. Het
SZ kamp zegt echter dat RSS inclusief het geheugen is dat met new is
gereserveerd en weer met delete vrijgegeven. (Het proces waar het om
gaat doet erg veel new en delete's.) Pas op het moment dat Linux
geheugen nodig heeft zou dit terug worden genomen en is alleen SZ een
betrouwbare waarde.
Hoe zit dit nu?