[linux] Re: pmap

Do Jun 29 19:01:58 CEST 2006

On Wed, Jun 28, 2006 at 09:25:06PM +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:
> Wat ik gehoord heb, is dat de heap wordt beheerd door de C library,
> die stukjes uitdeelt aan funkties die malloc() aanroepen totdat de
> applicatie ze retourneert door free() aan te roepen. Als er veel malloc()
> wordt aangeroepen dan raakt de heap natuurlijk op, maar de library doet
> dan een sbrk() system call om het besturingssysteem om meer memory te
> vragen. De heap zal echter gefragmenteerd raken door onvoorspelbare free()
> aanroepen, zodat de heap nooit krimpt. Utilities als 'ps' geven ruwweg
> aan hoeveel geheugen aan een proces is toegewezen.  Uiteraard kan een
> [...]

tenzij het de laatste jaren veranderd is, werkt het idd zo. in de pe1chl
sourcecode van ka9q's NOS zie je dat ook terugkomen. Daar had je ook het
probleem dat sommige compilers niet meer dan 64k heap konden maken.
altijd leuk voor een vroege of late dood van het network OS.

De vraag blijft trouwens nog steeds -- waarom maakt de klant zich druk
om deze getallen. komen er allocation problemen ? memory op ? swapt het
systeem zich dood ? (komt ook vaak door de idioot grote swapspaces die
sommigen nog steeds maken)

Kortom, is het wel allemaal zo ernstig cecil.. ?

--
http://www.linux-it.nl