[linux] apache configuration

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Wo Nov 1 01:10:44 CET 2006

we hebben een lokale server met apache virtual hosts, vergelijkbaar met
maar uiteraard anders opgezet dan de bij webhoster, voor ontwikkeling en
test. soms is het nodig deze server van buitenaf te benaderen om je
klanten te laten zien hoe ver je bent met de ontwikkeling van een site.
hoe zet je dat nou op?

buitenwereld kan via ip adres van provider binnekomen op router, die
stuurt je door daar het juiste ip, maar dan begint de ellende pas.
lokaal kan je via dns al die virtual hosts benaderen, maar de boze
buitenwereld kent je lokale dns niet, en van huis uit kan je niet de dns
van je provider wijzigen.

apache alias kan soms helpen, ipadres/site1 met alias /site 1
/lokatievansite1 werkt voor een simpele site,
maar als het wat ingewikkelder is en die site refrereert aan lokale
zaken als path en script dan werkt dat niet meer.

merkwaardig is dat als ik van huis uit via xs4all/adsl mijn externe
xs4all adres opvraag het prima werkt zonder toeters en bellen, maar via
chello/cable naar mijn xs4all externe adres niet (en via andere
providers ook niet).

oftewel:

hoe zet je wat op om te bereiken dat je zowel binnen je eigen lan als
via internet je vhosts op je lan  server kunt benaderen ?

bvd,
paul.

ps: we willen zo graag www.boosopbalkenende.nl weer snel in de lucht
brengen ( na een provider crash met kapotte schijf + controller + mirror
+ backups ) voordat de verkiezingen alweer voorbij zijn ...