[linux] bootloader

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Do Nov 2 16:10:57 CET 2006

ik vind dat het de hoogste tijd is dat ons zoontje van 7 leert dat er
meer is dan windows.

op dit moment werkt hij (jawel, hij is schrijver !) met windows 2000 en
windows 98 voor sommige spelletjes.
ik wil daar van maken: linux, windows xp, windows 98.

de huidige bootloader powerquest bootmagic is geinstalleerd op de win98
partitie, en zorgt ervoor dat de partities in een aangepaste volgorde
worden aangeboden aan het os:

hda1 =win98 fat32
hda2 =win2k ntfs
hda5 =data1 fat32
hda6 =data2 ntfs

voor win98 wordt het dan c=hda1 d=hda5
voor win2k wordt het dan c=hda2 d=hda5 x=hda1 y=hda5

het liefst wil ik deze bootmagic vervangen door grub of desnoods lilo
maar ik nergens iets vinden over het wijzigen van partitievolgorde per
te booten systeem. zonder die mogelijkheid krijg ik dan voor w2k c=win98
d=w2k, en theorie kan je windows 2000 of xp prima op d installeren maar
in de praktijk gaat veel slechte software dan toch stiekem aan c
rommelen en dat wil ik natuurlijk niet.

er zitten 2 schijven is, 2e is backup van de eerste op dit moment, maar
je kan het natuurlijk ook anders doen: xp hda1 en 98 hdb1 etc, maar dan
moet je nog steeds per os de volgorde kunnen wijzigen.

heeft iemand hier een oplossing voor (ander dan pqmagic te blijven
gebruiken) ?

groet,
paul.