[linux] Re: Alweer Digi-Duh (was: Elektronische aangifte IB 2006 voor Linux)

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Wo Apr 4 18:30:07 CEST 2007

"Hugo van der Kooij" wrote:

[...over aangifte IB met linux...]

> En dit jaar hoeft het niet meer. Want nu heb je het waardeloze systeem van
> DigiD verplicht nodig. Van alle aanbevelingen was het gebruik van het
> SOFI nummer het slechtste scenario. En dus hebben ze dat gekozen.
>
> Vaste username + password was de onveiligste variant denkbaar. En dus
> hebben ze dat gekozen.
>
> Win je iets op het ene vlak lever je weer zwaar in op een ander vlak.
>
> Hugo.
>
> PS: Als ik niet het 'remove <BEEP> words' algoritme had toegepast was dit
> bericht 10x zo lang geworden.

Hmmm, misschien moet je vandaag dat filter nog iets strakker afstellen?

Ik lees vandaag op de voorpagina van NRC/Handelsblad
(http://www.nrc.nl/binnenland/article678968.ece/Overheid_erkent_fout_met_DigiD)
dat de Belastingtelefoon wegens problemen met zoekgeraakte Digi-Duh's,
verloren wachtwoorden en capaciteitsproblemen belastingplichtigen
heeft geadviseerd om hun aangifte IB in te leveren met gebruikmaking
van _andermans_ Digi-Duh!

WTF?

De overheid wringt zich in bochten om je over te halen om middels een
zeer complexe procedure via de GBA enzo een Digi-Duh aan te schaffen
(met kromme voorwaarden) en vervolgens blijkt elke Digi-Duh (die van
de buurman, die van Oma, maakt niet uit) goed genoeg te zijn om een
aangifte electronisch in te dienen, terwijl de belastingplichtige --
natuurlijk -- verantwoordelijk blijft voor een "stellig en zonder
voorbehoud" correcte aangifte.

Wat nu als iemand mijn Sofi-nummer kent, met zijn eigen Digi-Duh zogenaamd
mijn aangifte indient met daarin "stellig en zonder voorbehoud" een inkomen
opgeeft met zeg 3 nullen teveel? Reken maar dat _IK_ dan per omgaande een
voorlopige aanslag krijg, ook met drie nullen teveel, binnen een maand te
betalen. Leuk, heel leuk. Bewijs maar eens dat je die aangifte NIET hebt
ingeleverd. Vooral interessant voor aanstaande ex-echtgenoten die elkaar
nog even een hak willen zetten.

Moet er niet een stichting "WijVertrouwenBelastingDiensComputersNiet" komen?

The mind boggles...

--Peter Fokker

--
1987: "Computers do what you tell them to do, not what you want them to do".
2007: "Computers do what they tell them to do, not what you want them to do".