[linux] Veilige linux live CD?

schramko op xs4all.nl schramko op xs4all.nl
Di Apr 24 13:31:15 CEST 2007

Beste allemaal,

Eerst even voorstellen: ik ben net nieuw op deze lijst. Dat wil
zeggen, ik ben opnieuw op deze lijst. Medio jaren 90 en rond 2001/
2002 was ik ook al lid (van deze lijst). In beide gevallen is mijn
aanwezigheid onderbroken door verhuizing. Dat geldt gelukkig niet
voor mijn gebruik van Linux. Hoe dan ook, ik wil deze keer een stuk
langer op de lijst blijven.

Ik wil/moet binnenkort aan de slag met internetbankieren.
Nu lijkt mij dat via een "gewone" linux op een HD (te)
onveilig, en zou dat dan ook graag via een live CD willen doen.

Nu kom ik op internet natuurlijk een hele lijst aan CDs tegen,
maar mij is niet meteen duidelijk welke ik het best gebruiken kan.

Ik zoek een live CD die standaard niet op HD schrijft (mogelijk wel
op USB-pen), en natuurlijk ook qua internet veilig is (SSH e.d.).
Ook denk ik dat het beter is om geen al te oude versie van iets
te nemen.

Op http://www.frozentech.com/content/livecd.php kwam ik twee live
CDs tegen die mij wel wat leken:
1. anonymous OS (secure desktop): heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
   ik vond geen reviews of zo. De ander secute desktops die ik vond waren
   nogal oud...
2. damn small linux: vind ik eigenlijk vooral interessant omdat het helemaal
   in RAM kan draaien (ik heb een oude PC met 256 MB). Of deze veilig is
   weet ik echter niet...
Verder kwam ik er eerlijk gezegd niet zo uit, er zijn inmiddels wel heel
wat van die live distro's.

Uiteraard hoor ik graag wat jullie van deze live CDs vinden, of
over mogelijke alternatieven.

        Groetjes,

             George