[linux] Re: Slechte ervaringen met Reiserfs?

Do Aug 2 07:53:55 CEST 2007

Paul Slootman wrote:

> Ik gebruik reiserfs niet meer, met 2.4 kernels was het wel aardig, maar
> met 2.6 kernels heb ik te vaak spontane problemen gezien. Als het echt
> 100% stabiel moet zijn, dan gebruik ik ext3, als het snel moet zijn dan
> xfs (bv. voor de NFS partitie voor m'n dreambox, om TV op te nemen).
> reiser4 zit ik wat mee te experimenteren, lijkt vooralsnog wel goed en
> snel; maar met productie data vertrouw ik het nog niet.

> Wat doe je precies (dwz. cut&paste van je commando en de output, we
> hebben hier al te vaak gezien dat je wat slordig dingen overtypt :-P )
reiserfsck /dev/sda9
en daarop kreeg ik foutmeldingen, eindigend met de suggestie de
parameter --rebuild-sb toe te voegen. Aldus gedaan, en probleem
opgelost. De partitie kan nu probleemloos gemount worden.

> Ook hier, doe eens cut&paste van de gehele output, want een # vooraan de
> fdisk output ken ik niet:

Was een onnodige toevoeging van mij voor uitvoering door root

> Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40020664320 bytes
> 240 heads, 63 sectors/track, 5169 cylinders
> Units = cylinders of 15120 * 512 = 7741440 bytes
>
>    Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
> /dev/hda1               1         133     1005448+  82  Linux swap / Solaris
> /dev/hda2             134        5169    38072160   83  Linux
>

> Laat ook eens zien wat dmesg te melden heeft over sda*, want het zou bv.
> kunnen dat je een partitie aangemaakt / veranderd hebt zonder te
> rebooten en dan werkt de kernel nog met de oude grootte...

> [...]

Daar zal de reden waarschijnlijk liggen: had de partitie geformatteerd
na de creatie met fdisk, voordat ik een reboot uitgevoerd had.

--
Julien Michielsen