[linux] default xfont, debian

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Vr Aug 3 10:10:23 CEST 2007

Hoi,

in mijn Debian machientje is eerder deze week iets
omgegooid. Misschien wel door mij, middels een update, ik weet het
niet. Na een recente herstart (ik zet de laptop soms uit, ja) bleek
het default font voor de meeste applicaties in x ineens wat groter dan
voor die reboot.

Welke tekstonderdelen gaat het om: nou, bijvoorbeeld dat waarmee bij
alle x-applicaties de tekst "File, edit, view .. help" vormt. En in
mijn editor (emacs) zijn ineens een aantal zaken veel groter dan
normaal..

Het is een systeem-wijde aanpassing, ook in de grafische login manager
gdm is het font dat verschijnt als ik mijn inlognaam en wachtwoord
intik ineens veel groter. De *** zijn zo fors, dat ze het invulveld
overstromen. Het ziet er kortom, niet uit.

Ik heb geen idee waar deze font-instelling zit. Google stuurt me
allerlei hoeken in, zoals de volgorde van 100dpi/75dpi font-regeltjes
in xorg.xonf en display afhankelijke zaken, zoals xdpyinfo |grep
resolution...

maar eh, weet iemand me een schop in de goede richting te geven!?

Dank

Gijs

--
Your reasoning is excellent -- it's only your basic assumptions that are wrong