[linux] Re: Keuze tussen worker method en prefork bij Apache

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Aug 8 12:48:59 CEST 2007

On Wed 08 Aug 2007, Cecil Westerhof wrote:

> Ik ben bezig een Apache server op te zetten. Hierbij kun je kiezen
> tussen worker method en prefork. Wat zijn de voor- en nadelen van deze
> twee opties?

Als je php als module wilt gebruiken, dan zit je vast aan de prefork,
want php is niet thread-safe.

Als je gewoon files wilt serveren, evt. met cgi (die dus niet op de php
apache module draaien, dus met een losse php interpreter, of perl, of C,
...) dan is worker prima, scheelt aardig wat geheugen en ook wel
performance. Zo hebben wij op werk ooit een aantal uren 700Mbit
geserveerd vanuit een enkele systeem met apache2 worker, en de load was
niks bijzonders. Nu was de meeste traffic allemaal 1 filmpje van een
paar tientallen MB's groot, dus dat paste allemaal in cache enzo.

> Weet iemand trouwens nog goede resources voor het inrichten van Apache
> naast de Apache site?

Ervaring :)
Maar de belangrijkste dingen staan gewoon op de apache site.

Paul Slootman