[linux] Re: samba...

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Aug 14 22:02:04 CEST 2007

On Tuesday 14 August 2007 11:09:50 Hans Paijmans wrote:
> Ik probeer samba op te zetten op mijn netwerk, om enkele linux
> en windows machines toegang te geven tot een usb printer die
> aan een linux server hangt.

Ik ben een beetje ervaringsdeskundige, d.w.z. meer ervaring dan deskundige,
maar FWIW:

Een deel van mijn ervaring is dat je in de eerste plaats g_e_d_u_l_d nodig
hebt. Uiteraard smb.conf aanpassen, testen met testparm (niet dat dat altijd
helpt, daar gaat veel te veel doorheen dat toch fout is), en dan minstens 2
tot 5 minuten wachten. Die tijd kun je mooi benutten om al je Windows clients
te herstarten :-(

Verder: ja, ik verbeeld me ook dat ik de documentatie begrijp, maar Windows
systemen hebben nu eenmaal hun eigen idee, en soms doen ze domweg niet wat er
in het boekje staat. Of het ene systeem doet het wel en het andere niet...

Ik kan dus niet veel anders doen dan vergelijken met mijn eigen (werkende)
configuraties. En verder kun je misschien ook eens een mailtje sturen naar
samba op lists.samba.org, daar zitten meer mensen die van de hoed en de rand
weten...

> Wat doe ik nou weer verkeerd...
Of je iets verkeerd doet, weet ik niet, maar:

> ----------------------------
>
> [global]
>         workgroup = workgroup
ik mis een server string
>         domain logons = No
>         domain master = No
>         netbios name = danzig
Ik heb
   local master = yes
   domain logons = yes

Verder heb ik hier nog:
  hosts allow = 192.168.87. 127.
   load printers = yes
   printing = cups
   printcap name = cups
   log file = /var/log/samba-log.%m
   max log size = 50
 >         security = user
yep
>         passdb backend = smbpasswd
>         add machine script = /usr/sbin/useradd  -c Machine -d
> /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
Deze heb je volgens mij alleen nodig als je configuratie regelmatig verandert.

Verder heb ik nog:
   browsable = yes
   remote announce = 192.168.087.255/IKKE

Die laatste is volgens de deskundigen van samba op lists.samba.org alleen nodig
bij heel ingewikkelde netwerken, maar op een oud W95-systeem werd de server
pas zichtbaar toen ik dit neergezet had. IKKE is de werkgroep van dat oude
W95-systeem.

> [...]
>         read only = No
>         inherit acls = Yes
>
> [profiles]
>         comment = Network Profiles Service
>         path = %H
>         read only = No
>         store dos attributes = Yes
>         create mask = 0600
>         directory mask = 0700
>
> [users]
>         comment = All users
>         path = /home
>         read only = No
>         inherit acls = Yes
>         veto files = /aquota.user/groups/shares/

Volgens de deskundigen is dit overbodig. maar toen ik het weghaalde verdween
de werkgroep van de clientschermen. Tja, ik heb 'm maar laten staan...

> [groups]
>         comment = All groups
>         path = /home/groups
>         read only = No
>         inherit acls = Yes
>
> [printers]
>         comment = All Printers
>         path = /var/tmp
>         printable = Yes
>         create mask = 0600
>         browseable = Yes

Ik heb hier een veel uitgebreider verhaal, al kan ik alleen zeggen dat het bij
mij werkt! Waarom weet ik ook niet altijd...

[printers]
   comment = All Printers
   path = /var/spool/samba/
   browseable = yes
   guest ok = yes
   writeable = no
   printable = yes
   public = yes
   create mode = 0700
   print command = echo Printing %s >> /tmp/print.log; lpr-cups -P %p %s; \
rm %s

O ja, bestaan al die directories waar je naar verwijst? Ik heb 'e'en keer
meegemaakt dat ik niks kon printen, en dat ging over toen
ik /var/spool/samba/ alsnog gecrëeerd had. En testparm ziet dit soort dingen
niet :-(
> [print$]
>         comment = Printer Drivers
>         path = /var/lib/samba/drivers
Deze heb je volgens mij alleen nodig als je je drivers op de server wilt
hebben.
>         write list = @ntadmin root
>         force group = ntadmin
>         create mask = 0664
>         directory mask = 0775
>
> ## Share disabled by YaST
> # [netlogon]

Nog 'e'en ding: heb je op de Windowssystemen al geprobeerd of net use werkt?
Je kunt een share maken (gewoon een directory) en dan kijken of je het aan een
drive letter kunt koppelen. Trouwens je printer is ook een share, en die
koppel je aan een poort: net use lpt1: //danzig/lp

Waarbij lp onder cups gedefinieerd is als raw printer, want Windows heeft nu
eenmaal zijn eigen drivers.

Veel succes!