[linux] Re: mail verzenden...

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Dec 15 16:47:01 CET 2007

On Fri 14 Dec 2007, Robert M. Stockmann wrote:

> Ja het is wel degelijk mogenlijk. Echter tijden veranderen en het
> wordt er niet makkelijker op. Wat je nodig hebt is het volgende :
>
> - eigen DNS nameserver (bind) op je linux server die aan je DSL hangt

Waarom? Om zelf rechtstreeks email te kunnen sturen aan willekeurige
ontvangers heb je volgens mij het volgende nodig:

> - eigen email server (sendmail/postfix/exim/qmail/etc.) op je linux
>    server

- een provider die uitgaande SMTP niet blokkeert, of op verzoek
  deblokkeert. @home staat het bv. helemaal niet toe.

Meer niet.

DNS enzo is alleen relevant wanneer je ook zelf rechtstreeks wilt kunnen
ontvangen; dat werd volgens mij niet gevraagd.

> - slave email server (sendmail/postfix/exim/qmail/etc.) op een linux
>   server bij een goede vriend.

Backup MX hosts is in deze tijd van spam en zulke ellende niet meer
zinvol, tenzij die precies weten welke adressen wel en niet geaccepteerd
moeten worden. Daarnaast moet je gewoon zorgen dat je mail server niet
langer dan 2 dagen uit de lucht is; zo lang zullen de meeste mailhosts
wel blijven proberen.

> Je kunt een hoop flauwekul voorkomen door een DSL abonnement te nemen
> waar het reverse DNS record van je ip-nummer naar _JOUW_ voorkeur wordt
> aangepast.

Dat is altijd wel handig ja. Of iig. eentje die geen "dsl" of "dialup"
of "dyn" ofzo in de reverse name zetten...

> Registreer een eigen email domain naam, bij een DNS parking service
> bedrijf. Ik heb b.v. m'n Nederlandse domains (.nl) geparkeerd
> bij www.vdx.nl. Je draait dan je eigen DNS setup op je eigen
> server, waarbij VDX enkel en alleen voor jouw bij IDNL de nameserver
> whois records registeerd.

Je kunt bij transip.nl online de DNS bijwerken, en hun DNS servers
gebruiken. Da's voor een of twee domeinnamen veel handiger dan zelf DNS
servers in de lucht houden, en je kunt er zowat alles mee wat je zou
willen. Ongetwijfeld zijn er wel meer van zulke registrars.

Overigens weet ik niet wie IDNL is, maar die hebben niks met .nl
domeinnamen te maken. Dat wordt verzorgd door SIDN.

Paul Slootman