[linux] Re: grammatica voor fstab regels?

Ma Dec 17 10:06:56 CET 2007

On Monday 17 December 2007 15:31:12 Julien Michielsen wrote:

 > "Waarom moeilijk als het makkelijk kan" zegt men ook wel.
niet?
Bart Geesink antwoorde
 > Omdat met alle removable storage het handig is dat wanneer je een schijf

 > aankoppelt, het ding ook altijd op hetzelfde punt wordt gemount. Handig
 > bijvoorbeeld voor je backupschijven, zodat je backupscrippies blijven
werken.
 > Overigens zijn de files in /dev/disk/by-id/ gewoon symlinks naar de
schijven
 > (/dev/sda3 dus bijvoorbeeld). Ikzelf gebruik de partitie uuid's. Die
staan in /dev/disk/by-uuid/

Daar heb ik de symlinks inderdaad zien staan. Alleen zijn ze (voor
mensen ;-) ) krampachtig lang, en daardoor bijna onleesbaar voor de
gebruiker. Zoals
8eca8ddc-9ecd-45b0-abe8-34b01392a341 -> ../../sdc11.
Dan werk ik toch liever met /dev/sdc11
Wat winnen we met de 8eca8ddc+30 chars?

--
Julien Michielsen