[linux] Re: voip telfoon

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Di Dec 18 21:38:09 CET 2007

On Tue, Dec 18, 2007 at 05:04:08PM +0100, Udo van den Heuvel wrote:
> Hoi,
>
> Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 'losse' voip telefoons die
> via een Linux firewall bellen via b.v. xs4all?
>
> Wireless etc hoeft niet. USB is nergens voor nodig (het ding moet
> zelfstandig werken).
>
> Kortom: wat werkt met de Linux firewall?
> En heeft die firewall nog aanpassingen nodig?

Standaard werk ik met Asterisk en een VOIP telefoon.
De telefoon direct heb ik nog niet geprobeerd, maar ik verwacht geen
problemen.

XS4All beperkt zich tot poort 5060 UDP (2 richtingen!).
Dat is met de meest wrakke firewall nog te doen.
Groter probleem is dat de software van xs4all volgens mij proprietary
is. Met name asterisk kan daarover struikelen. Verder zijn er standaard
problemen met codecs, maar dat is SIP eigen en niet voorbehouden aan
linux.

Er is voldoende info te vinden over de combinatie xs4all, sip en linux.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver