[linux] Re: Timer gebeuren onder Linux

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Wo Dec 19 14:08:34 CET 2007

Op woensdag 19-12-2007 om 13:02 uur [tijdzone +0100], schreef Udo van
den Heuvel:

> cron?

Nope, het wordt 100% door het systeem zelf geregeld.

> Da's wel erg traag.
>
>  De gedachtegang was dat het interrupt mechanisme van Linux soms
>
> Hz van de kernel omhooggooien?
> Pre-emptive gedoe aanzetten?

Daar kan ik allemaal niets aan veranderen. Het programma is van een
klant en wordt bij een klant van hem geplaatst.

> Maar dat zou niet zulke vertragingen moeten geven? Interrupttidjen
> wordnei n miliseconden uitgedrukt bij een normaal draaiend systeem.

Ik heb het vermoeden dat de functie iedere keer voor duizenden (als het
niet nog veel meer zijn) meetpunten wordt aangeroepen. (En voor alle
meetpunten tegelijkertijd.) Zou dat het probleem kunnen zijn? Weliswaar
is het eerste wat de functie doet de huidige seconde bepalen. Maar zou
bij het door zoveel punten aanroepen van de functie dit soort problemen
op kunnen treden?