[linux] Re: Weigerende DVD-drive

Caspar Maessen cmaessen op casco.demon.nl
Wo Dec 26 22:23:49 CET 2007

Op woensdag 26 december 2007, schreef Robert M. Stockmann:

  > cdparanoia als standalone applicatie is eigenlijk wat verouderd.
  > [...]
Ik heb cdparanoia ooit in een script opgenomen, en daarna nooit meer
aangepast. Op mijn oude systeem (ik heb net een nieuw geïnstalleerd)
heeft dit altijd prima gewerkt.
De programma's die je hier opsomt komen allemaal standaard in mijn
distro (openSUSE 10.3) voor. Ik zal er binnenkort weer eens wat tijd
insteken.

  > ( /dev/sr1 vindt ik een vreemde manier om te rippen. is dat geen
  > SCSI device ? )
Dit is het device dat KDE meldt als een dvd automatisch wordt gemount.

  > Om de device namen van al je IDE branders/readers te achterhalen
  > gebruik ik dit commando :
Geeft bij mij iets soortgelijks.

caspar op casco:~> cdrecord --devices
wodim: Overview of accessible drives (2 found) :
 0  dev='/dev/scd0'     rwrw-- : 'ASUS' 'DRW-2014L1T'
 1  dev='/dev/scd1'     rwrw-- : 'ASUS' 'DRW-2014L1T'
caspar op casco:~> cdrecord -scanbus
scsibus6:
        6,0,0   600) 'ASUS    ' 'DRW-2014L1T     ' '1.00' Removable
CD-ROM
        6,1,0   601) *
        6,2,0   602) *
        6,3,0   603) *
        6,4,0   604) *
        6,5,0   605) *
        6,6,0   606) *
        6,7,0   607) *
scsibus7:
        7,0,0   700) 'ASUS    ' 'DRW-2014L1T     ' '1.00' Removable
CD-ROM
        7,1,0   701) *
        7,2,0   702) *
        7,3,0   703) *
        7,4,0   704) *
        7,5,0   705) *
        7,6,0   706) *
        7,7,0   707) *

  > cdparanoia barebones gebruiken voor dit soort zaken is niet zo
  > handig.
Daar lijkt het inderdaad op. Zoals gezegd zal ik binnenkort nog eens
gaan experimenteren. Als dat nieuwe inzichten oplevert meldt ik me weer
vanzelf.

  > Vr.gr.
  >
  > Robert
Bedankt voor je uitgebreide antwoord,
Caspar.
--
Het publieke veiligheidsbeleid van vandaag is gebaseerd op theoriën die
niet meer kloppen. We hebben te maken met een over de plas