[linux] Re: TIME_WAIT

Casper Gielen casper op dse.nl
Do Dec 27 14:58:17 CET 2007

Op donderdag 27 december 2007, schreef Folkert van Heusden:
> Kan iemand vertellen waarom de TIME_WAIT state van een tcp verbinding 4
> minuten is? Ja omdat de rfc dat zo specificeert, maar waarom is dat zo
> gespecced?
Het is twee keer zo lang als de tijd die nodig is om zeker te weten dat er
geen "oude" of dubbele pakketten meer op het netwerk rond zwerven.
Het is tijd genoeg om zeker te weten dat je FIN-ACK pakketje is aangekomen
(over verloren gegaan), en er geen pakketten van de andere kant meer gaan
binnen komen.
De volgende vraag is dan natuurlijk: Waarom duurt het 2 minuten voor je
netwerk weer "leeg" is?
Ik weet de details niet meer, maar uiteindelijk komt dat voort uit de fysieke
kenmerken van Ethernet. Denk daarbij aan de maximale lengte van een kabel, en
de tijd die een electrische puls nodig heeft om van de ene naar de andere
kant te komen.

--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot

-- File: signature.asc
-- Desc: This is a digitally signed message part.