[linux] Re: raar (?) thunderbird probleem

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Dec 29 20:27:29 CET 2007

On Sat 29 Dec 2007, Roeland Th. Jansen wrote:

> wordt er een ping/bleep afgespeeld als je nieuwe mail binnenkrijgt?
> (xbiff bijvoorbeeld)

Blijkbaar is toegang tot de audio device beperkt tot maar eentje
tegelijk. Wel merkwaardig dat het blijft hangen in zo'n geval, ik zou
verwachten dat de "2e in rij", om het zo te zeggen, een "device busy"
melding krijgt.

> Verder is het wel handig als je vertelde wat je als basis gebruikt hebt
> voor je systeem.
>
> En weer de vraag: 64 bits? Goede reden?

Wij hebben op werk iig. gemerkt dat puur 32 vs. 64 bits op hetzelfde
systeem al een verwerkingsversnelling van minimaal 10% geeft, nog
afgezien van voordelen bij gebruik van meer dan 2GB geheugen (dus getest
met 2GB geheugen, voor de duidelijkheid). Dat is te herleiden naar
significant veel meer CPU registers beschikbaar hebben, lijkt het,
waardoor minder steeds van en naar de stack moet. Vooral bij database
bewerkingen en string manipulaties merken we het. Waar mogelijk (als de
CPU het kan)  hebben we dus 64 bits draaien, naar volle tevredenheid.

Ook thuis heb ik het al 18 maanden draaien zonder klachten. (dwz. op een
pc platform, op alpha gebruik ik 64 bits al ruim 10 jaar :-)

Paul Slootman