[linux] drift van interne klok

Folkert van Heusden folkert op vanheusden.com
Zo Dec 30 17:23:37 CET 2007

Hi,

Ik wil eens gaan onderzoeken hoe 't zit met de drift van de klokken op
de verschillende motherboards. Daarom zou ik willen vragen aan jullie of
jullie eens het volgende willen doen voor me:

cat `grep "^ *driftfile" /etc/ntp.conf | awk '{ print $2; }'`

en (als root, anders werkt 't niet): dmidecode uitvoeren en dan zoeken
naar het kopje "Base Board Information". Daar is iets als dit te zien:

Handle 0x0002, DMI type 2, 8 bytes.
Base Board Information
        Manufacturer: ASUSTeK Computer Inc.
        Product Name: P4C800-E
        Version: Rev 1.xx

En kijk of "sensors" iets zegt over de motherboard temperatuur.
Bijvoorbeeld:
M/B Temp:    +26 C  (high =  -127 C, hyst =   +17 C)   sensor = thermistor
of anders de kamertemperatuur.

En dat dan graag naar mij mailen. Uiteraard zal ik bevindingen op een
voor iedereen bereikbare webpage zetten (linkje onder
vanheusden.com/time ).
Oh, het doel is overigens kijken of er een selectie gedaan kan worden
van motherboards als in; welke 't meest geschikt is als tijd-server.

Folkert van Heusden

--
MultiTail cok yonlu kullanimli bir program, loglari okumak, verilen
kommandolari yerine getirebilen. Filter, renk verme, merge, 'diff-