[linux] Re: drift van interne klok

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Zo Dec 30 22:58:43 CET 2007

Folkert van Heusden wrote:

> Ik wil eens gaan onderzoeken hoe 't zit met de drift van de klokken op
> de verschillende motherboards. Daarom zou ik willen vragen aan jullie of
> jullie eens het volgende willen doen voor me:
>
> cat `grep "^ *driftfile" /etc/ntp.conf | awk '{ print $2; }'`

-50.209

> en (als root, anders werkt 't niet): dmidecode uitvoeren en dan zoeken
> naar het kopje "Base Board Information". Daar is iets als dit te zien:
>
> Handle 0x0002, DMI type 2, 8 bytes.
> Base Board Information
>         Manufacturer: ASUSTeK Computer Inc.
>         Product Name: P4C800-E
>         Version: Rev 1.xx

Handle 0x0002, DMI type 2, 8 bytes
Base Board Information
         Manufacturer: LENOVO
         Product Name: 6457BS7
         Version: Not Available
         Serial Number: VF1277BV178

> En kijk of "sensors" iets zegt over de motherboard temperatuur.
> Bijvoorbeeld:
> M/B Temp:    +26 C  (high =  -127 C, hyst =   +17 C)   sensor = thermistor
> of anders de kamertemperatuur.

fenchurch:~# cat /proc/acpi/ibm/thermal
temperatures:   46 40 34 54 31 -128 28 -128 38 43 43 -128 -128 -128 -128
-128

Keus zat. 1e lijkt me de CPU, 4e veld de GPU. 5e en 7e veld zijn denk ik
de batterij.

> En dat dan graag naar mij mailen. Uiteraard zal ik bevindingen op een
> voor iedereen bereikbare webpage zetten (linkje onder
> vanheusden.com/time ).
> Oh, het doel is overigens kijken of er een selectie gedaan kan worden
> van motherboards als in; welke 't meest geschikt is als tijd-server.

Elk moederbord is geschikt als tijd-server. Elke zichzelf respecterende
tijd-server is namelijk niet afhankelijk van de systeemklok.