[linux] Re: kan eigen server niet vereiken

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Za Jan 27 15:31:13 CET 2007

Op za, 27-01-2007 te 14:03 +0100, schreef Hugo van der Kooij:

> Ehh. Moet dit verhaal niet omgekeerd?
>
> Ik draai op een server met IP 192.0.2.12 een aantal virtual (web) servers.
> Mijn ADSL lijn heeft IP 213.84.18.35
>
> Voor de rest van de wereld lijkt hvdkooij.xs4all.nl op 213.84.18.35
> bereikbaar te zijn. (Net als hugo.vanderkooij.org bijvoorbeeld.) Maar
> intern werkt dat niet lekker. En daarom heb ik BIND uitgelegd dat interne
> clients een andere DNS tabel gebruiken voor hetzelfde domain en die geeft
> de interne adressen uit.
>
> Met 2 computers is een host entry op de machines ook te doen. Maar met
> [...]

Hugo, je hebt helemaal gelijk. In mijn interne netwerkje heb ik in het
hosts bestand van de server het externe IP gekoppeld aan de interne naam
van de webserver. Die server is tevens de primaire nameserver voor alle
computers in het netwerkje. Ik probeerde alleen uit headers van de mail
van Paai af te leiden wat die interne naam bij hem zou zijn en die stond
er niet in. Toen zag ik zo snel geen andere mogelijkheid dan localhost.

En als mijn laptop buiten speelt en aan internet hangt maak ik meestal
direkt met OpenVPN een tunnel naar mijn interne netwerkje en heb ik ook
geen probleem.

Aart