[linux] Re: beheren van meerdere Red Hat servers

Mertens Bram m8ram op linux.be
Za Jun 2 11:43:28 CEST 2007

On 2007-06-01, Hugo van der Kooij wrote:

> Laatste keer dat ik RHN zag ging het om de update services.
>
> Lastig om alternatieven aan te dragen als je niet laat weten wat je
> eigenlijk zoekt.

Inderdaad, ik was er al heel de dag mee bezig maar jullie kunnen
uiteraard niet meekijken in mijn gedachtengangen... :)

De volgende problemen stellen zich momenteel:
* updaten en installeren van software op meerdere systemen
  Verschillende van deze servers draaien WebSphere clusters,
  dergelijke machines zouden zo gelijk mogelijk moeten zijn qua
  configuratie.  Het zou interessant zijn om dit volgens een "ripple"
  principe te kunnen doen waarbij de verschillende systemen na elkaar
  aangepast worden zodat de "cluster" in z'n geheel zo weinig mogelijk
  hinder ondervindt.
  Momenteel worden ISOs vanop een netwerk drive gemount maar dat is
  uiteraard erg omslachtig.
* configureren van "services": xinetd, syslog, maar ook /etc/passwd,
  RHN biedt volgens de docs die ik gelezen heb ook een mogelijkheid om
  configuratie wijzigingen terug te draaien.  Dat lijkt me in onze
  omgeving wel erg nuttig.
* zoals ik al eerder op deze lijst melde is het ook nodig om bepaalde
  scripts uit CVS uit te checken en up-to-date te houden op al deze
  machines.  Hiervoor is toen o.a. cfengine voorgesteld.

Daarnaast heb ik interesse voor bijkomende monitoring van o.a. disk
space, memory, cpu usage en dan voor I/O wait.
Ook wil de toegang tot deze machines verder toeschroeven en de
machines zo voorbereiden op authenticatie/authorisatie via Active
Directory (niet mijn keuze maar ik lijk er weinig aan te kunnen
veranderen).

Alvast bedankt

Bram
--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.18-4-686    i686    1024MB RAM #