[linux] Re: beheren van meerdere Red Hat servers

Zo Jun 3 12:12:28 CEST 2007

Aldus schreef Mertens Bram op Sat, Jun 02, 2007 at 11:43:28AM +0200:

> De volgende problemen stellen zich momenteel:
> * updaten en installeren van software op meerdere systemen
>   Verschillende van deze servers draaien WebSphere clusters,
>   dergelijke machines zouden zo gelijk mogelijk moeten zijn qua
>   configuratie.  Het zou interessant zijn om dit volgens een "ripple"
>   principe te kunnen doen waarbij de verschillende systemen na elkaar
>   aangepast worden zodat de "cluster" in z'n geheel zo weinig mogelijk
>   hinder ondervindt.
>   Momenteel worden ISOs vanop een netwerk drive gemount maar dat is
>   uiteraard erg omslachtig.

Wij maken gebruik van het commerciele Symantec Provisioning Manager (voor-
heen Veritas OpForce) waarmee je gemakkelijk servers kunt voorzien van een
disk image en ook de basis IP-configuratie wordt gedaan. We hebben een
master server waarop alle te installeren software staat. We hebben nu een
stukje software van HP waar geen Linux versie van is, zodat we klanten een
extra Win-doos moeten uitleveren om dat ene progje te kunnen draaien.
(wellicht is er nog plek voor een collega in bezit van MSCE certificaat)

> * configureren van "services": xinetd, syslog, maar ook /etc/passwd,

>   RHN biedt volgens de docs die ik gelezen heb ook een mogelijkheid om
>   configuratie wijzigingen terug te draaien.  Dat lijkt me in onze
>   omgeving wel erg nuttig.

Het systeem is ook goed in staat om software remote te installeren. De
configuratie is in principe mogelijk, maar de mogelijkheden zijn beperkt.
Het komt erop neer dat we per software pakket een - soms complex -
configuratie script schrijven. Als een installatie niet naar wens gaat
moet de engineer vaak van voren af aan beginnen.

Zijn hier nog meer mensen die ervaring hebben met de Red Hat Cluster Suite?
(wij zijn niet 100 % tevreden)

> * zoals ik al eerder op deze lijst melde is het ook nodig om bepaalde
>   scripts uit CVS uit te checken en up-to-date te houden op al deze
>   machines.  Hiervoor is toen o.a. cfengine voorgesteld.
>
> Daarnaast heb ik interesse voor bijkomende monitoring van o.a. disk
> space, memory, cpu usage en dan voor I/O wait.

Veel hiervan kun je met net-snmp remote uitvragen, aangevuld met SNMP
ondersteuning van de hardware fabrikant. Dan gaan we er verder vanuit
dat de klant HP OpenView of zoiets heeft, maar er zijn ook Open Source
alternatieven (Nagios?)

> Ook wil de toegang tot deze machines verder toeschroeven en de
> machines zo voorbereiden op authenticatie/authorisatie via Active
> Directory (niet mijn keuze maar ik lijk er weinig aan te kunnen
> veranderen).

Is dat compatibel met OpenLDAP? Kan Samba 4 het voor je regelen?

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
	This algorithm terminates in O(1) time - for large values of 1.