[linux] Zin en onzin van callback en check op postmaster@ met Exim

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Do Jun 7 17:02:07 CEST 2007

De laatste tijd krijg ik steeds vaker klachten van gebruikers dat
bepaalde mailtjes van derden niet aankomen op de (Linux-)server.

De oorzaak is dan vaak dat de in mijn Exim-config opgenomen 'callback'
(=controle of het opgegeven afzenderadres af op zender.tld ook post wil
ontvangen) resp. controle op postmaster (=check of
postmaster op zender.tld mail accepteert) mislukken.

Ik vind dit (nog steeds) goede en valide checks onder het motto: als
de afzender zich niet aan de RFC houdt (mailbox postmaster MUST
exist), en/of een ongeldig afzender-adres gebruikt, dan hoef ik de
post niet. Veel spam wordt op die manier toch tegengehouden.

Helaas denken de gebruikers er anders over: "kun je dan voor
dat-en-dat domein een uitzondering maken"? Tja, in het kader van de
werkverschaffing misschien interessant, maar het lost het probleem met
de niet correct geconfigureerde mailservers niet op...

Ik weet dat er "zware jongens" zijn die zo'n check op postmaster@ enzo
maar onzin vinden, verspilling van bandbreedte, etc. Ik vraag me af
hoe hierover gedacht wordt door de mensen op deze discussielijst.  Ben
ik inderdaad helemaal verkeerd bezig door me aan de RFC's vast te
houden of zit er toch wel wat in?

Groeten,

--Peter Fokker

--
You Know My Name (Look Up The Number) - Lennon & McCartney (1970-03-06)
Here's the number: 09-f9-11-02-9d-74-e3-5b-d8-41-56-c5-63-56-88-c0