[linux] Re: 800 MB cdrom's en linux

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Jun 9 11:15:13 CEST 2007

On Fri, Jun 08, 2007 at 11:23:30PM +0200, Alexander Volovics wrote:
> Ik kan niet zo gauw adequate info vinden mbt gebruik 800 MB cdroms
> onder linux.
>
> Ik heb de volgende vragen:
> - Kan elke cdrom drive deze cds aan?
> - Herkent linux deze cds?
> - Kan ik deze cds beschrijven met linux software (overburning?)
> - Kan ik op zo'n cd een iso groter dan 700 MB schrijven en dan booten
>   onder linux?
>
> Zou iemand die hier ervaring mee heeft me kunnen wegwijs maken.

Even ter info:
de DVD-software growisofs (dvd+rw-tools) pakt in principe een ISO-image
op een DVD-/+R. Werkt prima met Linux en Windows. Is AFAIK niet correct
conform het boekje (geel/wit/rood). Growisofs schrijft geen CD-R's.

Ik gok dat Linux geen check doet op de grootte van de CD.

Een CD-R is een dermate grote investering dat je moet overwegen of het
binnen je budget past om 1 a 2 CD-R's te verknallen. Tenslotte moet je
voor je op een oplossing kunt vertrouwen eerst ervaring opdoen.
Als je dan nog goed gebruik maakt van de '-dummy' (cdrecord/wodim)
of 'simulate' (cdrdao) kun je behoorlijk veel testen voordat je je
eerste schijf verandert in een bierfiltje.

Dat gezegd hebbende, volgens mij gebruik ik alleen nog maar 800MB CD-R's
en heb ik er nooit problemen mee gehad. Zelf kopieer ik met name
audio-CD's omdat ik deze liever in de auto leg dan de originelen.
(Behalve diefstal gaan CD's stuk van de warmte/koude.)

Keuze van de programma's is een kwestie van voorkeur. Zelf gebruik ik
meestal growisofs en cdrdao, omdat ik de licentie van cdrecord-prodvd
niet fijn vind in de praktijk. Je kunt natuurlijk ook gaan werken met
frontends als K3b, x-cdroast, etc..

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver