[linux] Re: Zin en onzin van callback en check op postmaster@ met

Ton Smeele ton op superspace.nl
Ma Jun 11 09:35:39 CEST 2007

On Sun, 2007-06-10 at 19:41 +0200, Peter Fokker wrote:
>  Ik doe sowieso al een check op SPF
> (Sender Policy Framework, http://openspf.org) en daar vang ik al een
> heleboel DSL-zombies mee die mail pretenderen te sturen vanaf bijv.
> hotmail.com. Dat schiet lekker op, omdat je niet eerst het hele
> bericht hoeft te ontvangen om het met andere middelen (bijv. SpamAssassin)
> te classificeren.

De SPF check kan ook tot false positives leiden, met name gebeurt dit
als de email versturende provider 'mail aliases' ondersteunt.
De provider fungeert dan als relay (fwd vanaf arbitrair adres naar een
vaste bestemming).

Natuurlijk is de (relay) MTA zodanig te configureren dat het doorsturen
gebeurt zoals bij maillists maar of dat in de praktijk ook gebeurt....

Overigens ben ik met je eens dat de SPF check een uitstekend controle
middel is.

Ton