[linux] 4GB FAT MMC kaart wordt niet herkend

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Nov 8 23:33:29 CET 2007

Hallo,

Ik heb de MMC geheugenkaart in mijn telefoon geupgraded naar een 4GB versie.
Maar omdat dat toestel (Nokia 6230i) alleen maar FAT kan lezen en geen FAT32
(zal wel een kwestie van licentiegelden zijn) heb ik het ding
geherformatteerd naar FAT (zit je met 64kb allocation units maar goed).

Nu las ik ergens dat FAT formeel maar tot 2GB gaat maar dat de windows NT
varianten iets kunnen afwijken van de specs door een signed int als unsigned
te interpreteren.

Onder windows kan ik de kaart dan ook gewoon lezen, onder Linux krijg ik 'm
niet gemount (met dezelfde hardware als waaronder het in windows wel lukt).
De oude 2GB MMC kaart heb ik altijd kunnen lezen onder Linux.

Hoe krijg ik dit werkend? Moet ik egens in de FAT driver een signed int door
een unsigned vervangen of zo, en zo ja, waar?

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html