[linux] Re: software RAID systeem bouwen

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo Nov 21 21:59:17 CET 2007

On Wed, 21 Nov 2007, Casper Gielen wrote:

>Normaal gesproken wel. Als je alleen maar "standaard" programma's gebruikt zou
>dit de lading moeten dekken. Sommige commerciele/niet voor Unix geschreven
>programma's willen nog wel eens elders schrijven, bv in /usr/local, /opt
>of /srv, maar normaal gesproken weet je het als dat zo is.

Denk dan ook aan /tmp.
Met name "mc" gebruikt /tmp als kladblok voor pagina-opmaak voor de
ingebouwde file-viewer en bij het doorbladeren van virtuele "tar"
of "ftp" filesystem, om maar eens wat te noemen.
Zo nu en dan zie ik dat acrobat reader postscript files achter laat
in /tmp als een printer niet uit de voeten kan met de aangeleverde
postscript. Er zullen ongetwijfeld meer programmas zijn die /tmp
als klad gebruiken (waar het ook voor bedoeld is).
Als je "tmpfs" of andere vormen van ramdisk gebruikt voor /tmp dan
speelt dit natuurlijk wat minder.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein