[linux] Re: reguliere expressies

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do Apr 3 12:11:01 CEST 2008

Op do, 03-04-2008 te 09:19 +0200, schreef Hans Paijmans:
> Ik ben geen regexp man, maar er zijn een paar factoren die van belang
> zijn, om te beginnen in welke taal je de regexp gebruikt.

Ik gebruik regexp's in meerdere talen, vandaar dat ik het zo algemeen
mogelijk wil doen. Ik gebruikte vroeger bijvoorbeeld [[:digit:]], maar
tegenwoordig niet meer, omdat dat niet altijd werkt.

> Een voorbeeld uit grep (de archetypische regiliere expression parser):
>
> file:
> abcde
> o1234
>
> vergelijk nu : grep [0-9] < file en grep [^0-9] < file. Het tweede geval
> is het omgekeerde van het eerste. Is dat wat je bedoelt?

Nope. Er wordt gekeken of er een digit in zit, of niet. Wat ik wil is
specifieker. Bijvoorbeeld al die regels waar het woord 'test' niet in
voorkomt.

file:
  Dit is een test regel.
  En nog een regel om de zaak te testen.
  En een regel waarin het woord absoluut niet in voorkomt.

De eerste regel moet geen hit geven en de andere twee wel.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>