[linux] Re: geen netwerk met kernel 2.6.24 op sommige hardware

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Di Apr 29 19:05:23 CEST 2008

Op 29-04-2008 om 18:06 schreef Faust Nijhuis:
> Hallo,
>
> Ik gebruik fedora 8 met kernel 2.6.23.15-137.fc8. Dit is tevens de
> laatste kernel waarbij het netwerk het nog doet. Ook de bij de laatste
> kernel 2.6.24.4-64.fc8 doet het netwerk het niet.
>
> Ik weet dat er netwerk problemen met kernel 2.6.24 zijn maar de
> oplossingen die ik via google vond werken niet.
>
> Weet iemand of er een oplossing is of moet ik gewoon wachten to kernel
> 2.6.25 uitkomt.

Je had natuurlijk ook kunnen beginnen met actief wachten tot je
problemen weg zijn. Maar schijnbaar kost dat geduld.

Er zullen weinig mensen zijn, die jou tegen houden om niets te doen.
Je loopt wel het risico dat iemand de spot met je drijft,
maar dat is dan ook de prijs van anderen jouw probleem laten oplossen.

Gelukkig zijn er ook beter mogelijkheden. De truuk daar van is op de
juiste plaats te zijn. In dit geval bij Fedora. Omdat ik ook nog wat
anders wil gaan doen, ga ik nu niet beschrijven hoe een bug bij Fedora
te melden. Wat ik wel te melden heb is, dat er meer informatie nodig is
dan een versie nummer wat het wel doet en welke het niet doet.

Het programma `lspci` kan daarbij helpen.

Recente versie lspci kunnen kernel modules bij een device laten zien.
Hier volgt de output van
lspci -vnn
| 0002:20:0f.0 Ethernet controller [0200]: Apple Computer Inc. UniNorth 2 GMAC (Sun GEM) [106b:0032] (rev 80)
|	Flags: bus master, 66MHz, slow devsel, latency 16, IRQ 41
|	Memory at f5200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=2M]
|	Expansion ROM at f5100000 [disabled] [size=1M]
|	Kernel driver in use: gem
|	Kernel modules: sungem
althans het gedeelte dat over mijn netwerkinterfacekaart gaat.

Als je dat doet voor de werkende en niet werkende versie,
dan is alvast te zien over welke kernel modules het gaat.

Doe je voordeel met deze informatie
en vooral succes met vinden van iemand die je probleem wil oplossen.
Natuurlijk kun je ook gaan wachten. Mocht je weer ongeduldig worden,
verhoog dan jouw prijs die het waard is om snel geholpen te worden.

Cheers
Geert Stappers
--
Free as in freedom of speech