[linux] Re: Regarding: Python

Mark mark op voidzero.net
Zo Aug 24 22:08:39 CEST 2008

>Jouw vraag doet mij vooral denken
>aan http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html er is ook een
>nederlandse versie op http://docs.jaspervries.nl/smart-questions/

Dank je. In de 10 jaar dat ik in #linux op ircnet zit heb ik die link vaak aan
mensen gegeven. Ik was er op dit moment nog niet aan toe om een vraag te
stellen die concreet op zaken in gaat; ik wilde graag eerst eens weten of
mijn vraag hier überhaupt gesteld kon worden.

(BTW Geert, horen replies overigens niet naar de list te gaan ipv naar mij
persoonlijk?)

>En nog een andere link die jij ook wel kunt waarderen
> http://wiki.python.org/moin/PUN

Ja, dit is leuk.

Ik zal even uitleggen waar het om gaat. Waar ik mee bezig ben geweest de
afgelopen maand is om een server te installeren en zo te configureren dat hij
ook geschikt is voor virtualhosting. Ik heb nu ongeveer twee jaar goeie
ervaring met Archlinux, dus besloot om deze distro als server te nemen. Tot
nu toe geheel volgens verwachting.

Voor mail en ftp wordt mysql gebruikt. Ik heb alles werkend en het draait
prima, maar ik moet nog een adminpanel maken zodat andere systeem-eigenaren
domains en users kunnen toevoegen. En dan moeten users nog hun eigen password
kunnen wijzigen.

Ik besloot dat django een leuke onderneming zou zijn, en hoewel ik ervan
overtuigd ben dat het hierin moet kunnen ben ik nog niet zo ver als ik zou
willen. Het probleem is met name het uitdenken van een werkende structuur van
permissies e.d. Ik wil bijv. een groep admins, een groep van domain-eigenaren
die ftp- en mailusers (en forwards) kunnen aanmaken, en gebruikers moeten dus
hun pass kunnen wijzigen. Maar het is veel geklooi om te laten werken en
momenteel zit ik wat dat betreft even in een dip. Hebben jullie tips?

Mark