[linux] Re: SuSE-verhaal (was Re: sox)

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Feb 14 21:48:48 CET 2008

Wybo,

Wybo Dekker wrote:

> Ik heb een eerste versie neergezet op http://www.servalys.nl/inst.html
> Graag kritiek/commentaar

Het is een goede installatiehandleiding voor versie 10.3 van SuSE -
zoals de titel zegt. Maar als inleiding op SuSE  voor beginnende
Linuxgebruikers val je wel erg middenin het verhaal.

Het overzicht bij ons op de site is bedoeld als een korte inleiding op
populaire distributies die een beetje moet helpen bij het kiezen voor
een distro en die het makkelijk moet maken om er lekker in te komen.

Als ik iets over SuSE zou vertellen zou de inleiding iets als volgt zijn
(teken daarbij aan dat ik sinds versie 10.1 er geen ervaring meer mee
heb - dat kan je al zien aan het feit dat ik dat lelijke SUSE al niet
uit de pen kan krijgen):

SuSE is naast RedHat de belangrijkste leverancier van een commerciele
distributie met professionele support. Naast de commerciele variant
(SLES) wordt er voor de een vrije variant geleverd (OpenSuSE) die
enerzijds de proeftuin is voor nieuwe ontwikkelingen en anderzijds door
de community beheerd wordt. Tot het een aantal jaren geleden door Novel
is overgenomen was het een Duits bedrijf en in Duitsland en Europa is
het nog steeds een van de meestgebruikte distributies. Het is als
distributie altijd op de desktop en laptops gericht geweest en is een
belangrijke supporter van de KDE desktop omgeving - zelfs sinds Novel
besloot dat SLES Gnome als basis gebruikt.

Vertel verder iets over YaST
Geef aan hoe (en dat je ) je repositories kan (moet) gebruiken voor mp3
etc (packman!)
Geef de URL van de belangrijkste fora / distributielijsten (ik mis de DL
van suse nog steeds - veel aangenamer en deskundiger dan veel andere).
Zet dan een link erbij naar hoe je 10.3 kan installeren (je eigen verhaal)

Althans - volgens mij ....

Peter