[linux] Re: Couldn't find matching GLX visual

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Wo Feb 27 21:51:05 CET 2008

Op 27-02-2008 om 21:06 schreef Faust Nijhuis:

> Nadat ik een update had uit gevoerd (xorg-x11-server-Xorg-1.3.0.0-42.fc8)
> en nadat mijn X server gecrased was werkt GLX niet meer.
    <knip/>
> Detected PCI ID for VGA: 01:00.0 0300: 10de:0221 (rev a1) (prog-if 00 [VGA controller])

Blijkt mijn vooroordeel toch waar te zijn: Het is inderdaad een nVidia kaart ...

> Wat kan er hier aan de hand zijn?

Ik vermoed een binary only driver die niet samenwerkt met de rest.

Mocht dat zo zijn, dan kun je voor een lakse mogelijkheid kiezen,
een nieuwe binary only driver bij nVidia gaan ophalen en het er verder
bij laten.
Beter is om ook tegen nVidia te zeggen dat jij hun hardware op een Linux
systeem wilt gebruiken en dat dat het beste gaat als hun driver ook
onder een vrije software licentie valt.

Wat ik van de verte gezien heb, is dat er reeds enkele vrije drivers
voor nVidia video kaarten zijn.

Mocht er zo'n driver voor jouw video kaart zijn, laat het dan de
mailinglist weten. Tot die tijd geef ik mijn geld wel uit aan producten
waar wel vrije software voor beschikbaar is.

Cheers
Geert Stappers