[linux] vreemd schijfgerelateerd probleem

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Di Jun 17 15:51:49 CEST 2008

Beste mensen,

Sinds enige tijd (2.6.24.4 maar ook 2.6.25.6) heb ik last van het volgende:

Om de zoveel tijd (20-30-40 minuten ofzo) zijn de disks erg druk en
loopt de load binnen korte tijd op tot een veelvoud van het aantal CPU
kernen.
De %wa loopt op tot 70+%.
Na een minuut of 1.5 zakt het e.e.a. weer naar normale waarden en is het
systeem ook weer een stuk bruikbaarder.
Er is als dit probleem zich voordoet niet zo snel 1 proces aan te wijzen
als schuldige: zelfs als ik veel afsluit gebeurt het nog, ook na een
verse boot.
Er is geen proces met extreem hoge CPU belasting als het zich voordoet.
Voorheen (weken terug) was het probleem er niet.

De disks zijn 4 stuks SATA van 500G in RAID5(rest) en 1(/boot) met
daarover dm-encryptie en LVM2. Hierop draait Fedora 9 x86_64.
Er zijn geen errors te vinden qua disks in dmesg en messages.

Ik gebruik beagle etc maar die zijn grotendeels bij, ingesteld op weinig
 tegelijk doen en komen niet op de voorgrond als het gebeurt.

Hoe vis ik uit waardoor dit wederkerende fenomeen wordt veroorzaakt?
En hoe zou ik het kunnen fixen?

Iemand?

Groeten,
Udo