[linux] Re: Fwd: Hallo daar!

Fred Mobach fred op mobach.nl
Di Jun 24 11:33:32 CEST 2008

On Monday 23 June 2008 23:15, Roeland Th. Jansen wrote:

> Zoe de post aan Geert: ik vind het prima als je een term uitlegt maar
> vertalen gaat in bijna alle gevallen tever.

Nou lees ik bijna dagelijks Duitse teksten over informatica gerelateerde
zaken en wordt dan doodgegooid met termen als :
 Großrechner
 Plattenstapel
 Rechnervernetzung
 Mehrprogrammbetrieb
 Bandabschnittsmarke
 Benutzerschnittstelle
 Datenübertragungsgeschwindigkeit.
Als ik ergens een lezing zou geven, gebaseerd mede op die teksten, lijkt
het me voor het gehoor toch best prettig als ik deze termen vertaal
(naar het Nederland of Engels ?) in plaats van toelicht.

Idem voor Frans met zijn ordinateur, logiciel etcetera.

Aan de andere kant heb je een punt als je stelt dat het ondersteunen van
gewone gebruikers die wat vertaalde en niet begrepen teksten
rondslingeren (ook voor mij) een ramp is. Qua vertaling omdat ik die
niet ken, qua begrip omdat dat ontbreekt bij de probleemeigenaar.
--
Fred Mobach - fred op mobach.nl - postmaster op mobach.nl
website : http://fred.mobach.nl