[linux] Re: 8-bits 'ascii' greppen...

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Za Jun 28 17:09:53 CEST 2008

On Sat, 28 Jun 2008, Wybo Dekker wrote:

>nee, want die ziet grep niet. Probeer maar op geattachte stukje tekst
>waar twee regels uit moeten komen:
>
>$ grep "[^ -~]" test
>beginnen.Voor Nel kwam het naderend afscheid van Indië met
>per één juni van dat jaar eervol ontslag van de Koningin
>$

Ik heb het "geattachte stukje tekst" niet kunnen vinden. Blijkbaar niet
geattacht of er afgesloopt door de listserver. Maar ik kan me er wel een
voorstelling van maken.
Als ik aan het resultaat van jouw grep een paar regels toe voeg met
alleen maar ascii tekens, maar sommige regels met een <TAB>, dan worden
de regels met een <TAB> gewoon weegegeven door jouw grep. Zoals verwacht
mag worden. Onderstaande expressie doet het wel goed.

LC_COLLATE=C grep '[^ -~[:cntrl:]]' test

Met die "LC_COLLATE=C" definieer je de sorteervolgorde.
Dan weet je ook zeker dat de reeks "spatie tot en met tilde" de tekens
bevat die je bedoelt, ongeacht de LOCALE die in gebruik is.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein