[linux] Kubuntu 8.10 op de ALdi laptop MD 96360

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Di Nov 4 08:43:14 CET 2008

Heb dit weekeind Kubuntu 8.10 op mijn laptop gezet.

Dat is een Aldi md 96360 met een nogal vervelende WLAN chip van Ralink
en tot nog toe werkte die eigenlijk niet. Met de laatste Kubuntu schijnt
/dat/ eindelijk opgelost te zijn, en dat is goed nieuws. De
functietoetsen werken zo te zien ook allemaal. maar dat was met 8.04 al zo.

Minder leuk zijn een aantal andere dingen. Om te beginnen: de laptop is
beduidend langzamer geworden. Bluetooth is afwezig, en ook kpilot is er
nog niet. Bummer. Gelukkig doet Jpilot het wel via de serieele poort.

Om een of andere duistere reden doet Firefox raar, met name in
combinatie met Foxmark. De NXclient ook: net zoals bij Kubuntu 8.04
crasht heel X regelmatig als ik van de nx desktop naar een andere
virtuele desktop switch. De laatste VMware server 2 laat zich wel
installeren, maar het browser window waarin je vervolgens terechtkomt is
heeeeel langzaam en de konsole laat zich niet installeren. Zowel
Konqueror als Firefox reageren gewoon niet meer op de buttons.

KDE 4... tja, ik wil best wel nieuwe kunstjes leren, maar voorlopig snap
ik er niet veel van. In ieder geval is Kompiz qua eye-candy KDE 4 nog
stukken vooruit; vooral de rotating cube mis ik node.

Als server voor MySQL en Apache heb ik hem nog niet uitgeprobeerd, en
zolang de net genoemde problemen nog niet zijn opgelost ga ik er ook
geen moeite voor doen.

Kortom: ik zou heel blij zijn als ik die Ralink wlan onder 8.04
betrouwbaar aan de praat kreeg, want dan zou ik daar voorlopig bij
blijven. Iemand suggesties?

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI                013-4662693