[linux] Re: nfs en root issue

lucas merckelbach merckelbach op yahoo.com
Ma Nov 24 23:06:27 CET 2008

Dank voor de uitleg aangaande NFS.

>Maar het NFS concept is gebouwd door SUN met daarin het concept dat alle
>machines met NFS onder gezamenlijk beheer staan.
>
>Het is goed mogelijk dat men onvoldoende op de hoogte is van de
>vernieuwingen in NFS waarin getracht is wat te doen aan onderhavige zaken.

>Root squash is leuk. Maar als ik weet dat mijn UID 1234 is op de NFS
>server dan zou ik eens kunnen kijken wat UID 1235 aan informatie heeft
>door die UID te gebruiken.

>NFS is niet echt geschikt voor systemen die niet onder centraal beheer
>staan.

Inmiddels ben ik er achter dat er een alternatief geboden wordt in de vorm van
samba. Niet dat dat werkt overinges want het vereist een versie van mount.smbfs
dat plain text passwords ondersteunt. mount.cifs doet dat kennelijk niet omdat
plain text passwords als te onveilig beschouwd wordt. Hugo's opmerking dat
men onvoldoende op de hoogte is van de nieuwigheden in NFS wil ik dan ook
graag geloven, omdat ook samba meer dan een paar tellen achterloopt.
Wellicht dat een gedowngrade versie van samba soelaas biedt.

Groeten,
Lucas