[linux] Re: Wanadoo ADSL informatie

Zo Okt 5 13:29:34 CEST 2008

On Sun, Oct 05, 2008 at 12:47:21PM +0200, Geert Stappers wrote:

> [...]
>
>  Inet = het Internet
>  A = Live IP adres van Wanadoo
>  B = 10.0.0.138   ( DHCP server  )
>  C = 10.0.0.1     ( DHCP  client )
>  D = 192.168.1.1  ( DHCP server  )
>  D = 192.168.1.2  ( DHCP  client )
>  F = 192.168.1.3  ( DHCP  client )
>
> Vanaf E kun je bij B.  F kan dat ook.
> E en F kunnen Internet name lookups succesvol doen.
>
> E kan niet bij iets uit het Internet.
>
> Als de masquedering router er tussen uit ( E direct aan B ) is,
> kan E wel het Internet op.
>
> Die masq router doet bij mij thuis wel wat men zo'n "router" mag verwachten.

Ontbrekende informatie: kan Debian doos F dan wel bij het Internet??
(laten we aannemen dat het antwoord 'ja' luidt).

Volgens mij zijn er nu twee mogelijkheden:
I. Ubuntu doos E is verkeerd geconfigureerd (default gateway of zo)
II. Je router doet iets niet goed.

De voor de hand liggende aanpaak is om je reserve Pinguin F te gebruiken
om de verbinding tussen 10.0.0.1 en 10.0.138 te sniffen.

Een andere mogelijkheid is om de masquerading optie van je router uit
te schakelen en je Speedtouch te vertellen dat alle verkeer naar het
192.168.1.0/24 netwerk via gateway 10.10.0.1 moet worden geleid.

Wat me verder opvalt is dat je voor B t/m F specifieke IP adressen
vermeldt. In een dergelijk klein netwerkje zijn vaste IP adressen
goed mogelijk en levert DHCP weinig voordeel op.

> Ik ben dus opzoek naar wat er technisch aan de hand is
> als ook wat Wanadoo beleid is (of kan zijn).

Wanna no policy? Canna say. Calla da Managa! Browsa da Googleweb!

Daniel von Asmuth
xs4all abonnee; de naam zegt het al.

--
				POPPER
Any theory too inconsistent with the facts is bound to be replaced when a more