[linux] Re: minimale configuratie om mail te sturen

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Ma Okt 13 09:47:58 CEST 2008

Hans Paijmans wrote:
> Heh... dat werkt (na het installeren van mailx). Maar ik heb helemaal
> niets ingesteld, en zeker niet de smtp host waar mijn mail heen zou moeten!
>
> Dat is dus klaarblijkelijk bij het aanmaken van de accounts van
> thunderbird ergens in het systeem gezet, want ik neem niet aan dat mailx
> eerst bij thunderbird te rade gaat...

Thunderbird praat waarschijnlijk met de servers van je provider, niet
met je lokale mailserversoftware. Aangezien je mailserversoftware zelf
kan bepalen waar de mail afgeleverd moet worden, via MX-records in DNS,
is het niet zo gek dat het in een keer werkt. Kennelijk ontbrak alleen
de mailx client :). Geeft "telnet localhost 25" je nog iets terug? Dan
weet je wat je draait.

Het instellen van een SMTP-server heeft als voordeel dat je alle mail
meteen kwijt bent. Nu zal mail die niet direct afgeleverd kan worden bij
de bestemming op je lokale systeem in de queue blijven staan en dus niet
afgeleverd worden wanneer je computer uitstaat of offline is.

Groet,

Hans