[linux] Re: minimale configuratie om mail te sturen

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Ma Okt 13 11:21:51 CEST 2008

Veronderstelde kennis
   MUA:  Mail User Agent (bijv: mutt, mailx )

   MTA:  Mail Transfer Agent ( qmail, sendmail, exim, postfix)

Op 12-10-2008 om 22:58 schreef Hugo van der Kooij:

> Ehh. Ubuntu is niet mijn distro. (Gaat het niet worden ook.) Aangezien
> je mailx er op hebt gegooid weet je vast ook wel wat je allemaal nog
> meer hebt meegenomen. Maar het eerder genoemde netstat commando laat
> alle luisterende TCP en UDP poorten zien. Mogelijk dat daar al een poort
> 25 bij zit op de loopback adapter. (Centos, Fedora, .... doen dat
> namelijk met sendmail om zo een minimale SMTP config te draaien die
> echter niet van buiten de machine bereikbaar is.)

Distributie maakt niet uit. Er is een MTA en via die verstuurt de MUA

> En wellicht is een ander package dat de taak verzorgt. Om LSB compliant
> te zijn is er een sendmail binary nodig voor email taken. Hoe dat
> geimplementeerd wordt is aan de distro bakkers. Neus maar eens of er een
> /usr/lib/sendmail binary is. De apt manual page zal je dan moeten
> vertellen hoe je uitvind welk package je die geleverd heeft.

Mij staat bij dat Ubuntu standaard postfix ge-installeerd wordt.

Cheers
Geert Stappers