[linux] Re: vertragingen in internetperformance

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Vr Okt 17 01:45:24 CEST 2008

On Thu, 16 Oct 2008, dick kampman wrote:

>Ik heb Ubuntu 8.04 of OpenSuse 11.0 gebruikt om mijn huidige
>breedbandverbinding te ontvangen.
>
>Als ik met Firefox het internet opga, onstaat na enige tijd gegantische
>vertragingen in de performance. Alsof er iets op de achtergrond draait.
>Maar "top" laat niet zien, dat er iets draait, dat mijn volledige CPU in
>beslag neemt. Firefox neemt wel 11% CPU maar dat kan m.i. toch niet het
>probleem zijn.
>
>Ik dacht dat het misschien iets te maken had met de "debug"-mogelijkheden
>in /etc/syslog.conf. Maar ook dat lijkt de oplossing niet te zijn.

> [...]

Heb je IPv6 aan staan?
Zal wel, want bijna elke distributie heeft dat om de een of andere
reden default ingeschakeld staan.

Als je dan een site wilt bezoeken die toevallig (of niet echt toevallig
meer tegenwoordig) een IPv6 adres heeft, dan probeert je brouwser eerst
met IPv6 te connecten. Bij de gemiddelde particulier met een ADSL- of
of kabel-aansluiting komt een IPv6 pakketje niet verder dan de voorkant
van de router/modem. Na een timeout (al gauw tientallen seconden) komt
je browser er ook achter dat het niet gaat lukken en dan wordt het
alsnog met IPv4 geprobeerd.

Ik werd hier een paar jaar geleden voor het eerst mee geconfronteerd
toen mijn favoriete mirror site (ftp://ftp.nluug.nl ook bekend als
ftp://ftp.surfnet.nl) IPv6 ging gebruiken.

Als dit het is dan moet een recente Slackware met default configuratie
er overigens ook last van hebben.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein