[linux] Stichting oprichten

Mark van Dijk mark op voidzero.net
Wo Okt 22 22:40:46 CEST 2008

Hoi,
Ik ben op dit moment betrokken bij een nieuwe stichting. We hebben onderling
besloten om met linux te gaan werken. Yay! :)

Op de clientpc's heb ik xubuntu geinstalleerd, met openoffice. De client
PC's (max. 20 in aantal, pc's van zo'n 2 jaar oud) zijn via een linux-server
(archlinux) verbonden met internet. De server gaat alle belangrijke zaken
doen: intranet, firewalling, enz. De precieze inrichting heb ik nog even
uitgesteld totdat ik zeker genoeg ben over de verdere implementatie.

De server is een dual core P4 3,16Ghz met 4G RAM en 2x1TB in RAID1. Heeft 1
NIC aan een switch en 1 NIC aan de adsl-router.

Met een bedrijf dat 100% op linux draait heb ik geen ervaring, maar met
linux in het algemeen zit ik op zo'n 12 jaar en kan ik m'n weg goed vinden.
Toch zitten m'n ogen nog dicht op dit gebied, en ben ik nieuwsgierig naar
een paar dingen:

- User logins. Via ldap, of zijn er andere routes die ik hier kan nemen? En
de aanmelding.. het zou niet handig zijn om alle userfolders via nfs te
laten lopen denk ik zo, maar als alle clients xubuntu draaien zou 1 profiel
wel handig zijn.
- Gedeelde mappen. Met name video audio enz.  NFS, automount, enz. Client
PC's hebben best wat vrije schijfruimte (tussen de 20 en 200G) maar de
server heeft 1TB.
- Printen. Cups natuurlijk! Maar we hebben een Lexmark met netwerk
interface, is zoiets makkelijk te gebruiken of moet ik dan toch met windows
aan de slag?

- Software. Administratiesoftware, iets om de boekhouding in bij te houden
en als het kan zelfs een Linux-kassasysteem.

Denk dat ik email met imap ga doen, en evolution of thunderbird ofzo. Als
informatiesysteem kunnen we egroupware gebruiken - deze is ook compatible
met outlook thuis, want er zijn synchronisatietools.  Maar ik sta open voor
alle tips!

Bedankt alvast!

Groeten Mark