[linux] Re: Op zoek naar Linux driver voor USB modem 'Dynalink 128U+'

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Do Okt 23 10:57:43 CEST 2008

Hallo Geert en andere leden van de mailing lijst

Als ik 'lsusb' ingeef in een terminal, komt er dit uit als ik er niks
extra insteek:

Bus 005 Device 002: ID 058f:9360 Alcor Micro Corp. 8-in-1 Media Card Reader
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Als ik de 'DYN128U+ in een USB poort steek, komt er dit uit:

Bus 005 Device 003: ID 07b0:0007 Trust Technologies ISDN TA
[...]

De eerste regel is blijkbaar een terugverwijzing naar het Dynalink
apparaatje. Het ding zou 128kbps moeten kunnen doorgeven. Puur
fysiek-technisch is het mogelijk met de 'DYN128U+' via een 'ISDN RJ-45
kabel' een verbinding te leggen: tussen een ethernetpoort van het
internetmodem enerzijds en een USB -poort van een PC anderzijds. Maar
het lukt me niet langs die weg er een internetverbinding mee te
leggen: niet vanuit Windows 98 en ook niet vanuit een Linuxdistro. De
Linuxtests heb ik overigens niet op die oude laptop uitgevoerd, maar
op de Kubuntu 8.10 partitie van een grote PC.

Sinds december 2007 is er twee keer een laptop van mij gestolen en
heeft het dievengilde mij daarbovenop ook nog twee andere keren te
pakken genomen. Het zal nog enkele maanden duren voordat ik een
bruikbare nieuwe laptop überhaupt weer aanschaffen kan. Daarom ben ik
op zoek naar een noodoplossing waarmee het werk onderweg aanpakken kan
totdat ik een 'Asus EEE PC 1000' kan betalen.
De oude laptop die me onlangs is doorgespeeld, is een 'Compaq Armada
100S', uit ca. 2000. De 'milieustraat´  komt pas in beeld als ik een
ander alternatief heb, en dat is nu niet het geval.

Belangrijkste gegevens van de 'Compaq Armada 100S': 533 Mhz processor
(Pentium II)), 186 MB RAM intern geheugen, 4,7 GB harde schijf,
Windows 98. Verder zit er een inbelmodem in (56 kbps), één USB poort
(vermoedelijk versie 1.0), één 'firewire' poort,  een 'infrarood'
poort en een insteekmogelijkheid voor een geheugenkaart of iets
dergelijks. Verder zit er een CD Rom leesapparaat in. Volgens
meedenkers op de Ubuntu en Xubuntu gebruikersfora is deze configuratie
voldoende voor  een minimale installatie vanaf een 'Xubuntu alternate'
CD of 'Ubuntu minimal image' CD,  in beide gevallen versie 8.04. Ik
zou dus op mijn grote PC een CD kunnen branden met een 'iso image' van
één van beide distro's en deze kunnen installeren op de oude laptop.
Maar hiervoor is het wel essentieel op de één of andere manier vanuit
de laptop te kunnen inpluggen op het internet. Hier dreigt het hele
verhaal op vast te lopen - tenzij iemand een bruikbare suggestie zou
kunnen aandragen om die verbinding alsnog te kunnen liggen.

Alvast bedankt voor het meedenken. Met vriendelijke groet,

Bas Roufs.

--
Viaconsensus