[linux] Re: Stichting oprichten

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Do Okt 23 21:09:59 CEST 2008

Mark wrote:

> Ben eraan gewend om een extra hdd te plaatsen en daarop een dagelijkse
> incremental backup te draaien met een full backup op zondag en elke 1e
> van de maand. Is dat "the Right Way[tm]"?

* Als de schijf naast de server staat ben je bij diefstal of brand het
haasje. Zorg voor off-site backups.

* Daarnaast is het een prettig idee als niet alle backups in één keer te
verwijderen zijn vanaf de server, want dan ben je met een foutje of
kraak misschien al je backups kwijt.

* Of je backupschijf in orde is, mag je niet pas achterkomen als je hem
nodig hebt, dus meerdere schijven zijn handig, controles ook. Eentje mee
naar huis nemen en rouleren, misschien?

> Ja, maar het zal niet wijs zijn om de hele homedir via NFS ofzo te laten
> lopen want dat zal veel bandbreedte vragen. Hoe denken jullie over een
> unison of rsync synchronisatie naar de lokale PC?

Het hangt er van af welk gebruik er gemaakt wordt, of dit een probleem
is. Soms is het belangrijker om centraal op te slaan, soms de
snelheidswinst van lokale schijven. Wat voor clients heb je en wat doen ze?

> Geen idee wat voor taal hij spreekt. Moet me ook nog maar eens goed
> verdiepen in cups. Maar er zijn dus nog meer mogelijkheden?

CUPS is wel te prefereren, er is weinig beters lijkt me. Rechtstreeks
naar de printer printen vanaf de clients heeft als voordeel dat je niet
met een kwetsbare enkele printqueue zit en je die dienst niet
onderbreekt bij serveronderhoud.

Ik zou er de voorkeur aan geven om IMAP te gebruiken voor mail, in
plaats van file-level toegang, omdat je dan één programma hebt dat je
mail leest/schrijft, maar ieder z'n voorkeur.

Groet,

Hans