[linux] Re: Stichting oprichten

Do Okt 23 21:29:32 CEST 2008

On Thu, Oct 23, 2008 at 08:49:09PM +0200, joop gerritse wrote:
> On Thursday 23 October 2008 20:32:00 Daniel von Asmuth wrote:
> [...]
>
> Is er momenteel nog een reden om voor tape te kiezen? Je hebt tegenwoordig
> heel grote USB disks. Momenteel maak ik backups van 300G op een 1T USB
> schijf. Gewoon met rsync, dus slim kopiëren. En fysiek wisselen van die
> schijven om een GVZ schema te krijgen.
>
> Die slimme backupprogramma's zijn volgens mij een beetje achterhaald met de
> opkomst van die heel grote externe schijven voor bijna geen geld; als je al
> eens een backup wilt testen laat je op zondag gewoon diff -r draaien.

> [...]

Een tape van 1 TB zal ongeveer hetzelfde kosten; alleen tel je zo'n 40 K
neer voor de drive. Hoe snel is zo'n USB schijf?

Ja, ik heb onlangs een back-up scriptje gemaakt dat een tar-ball maakt
van een Samba share, gzipt om hem uiteindelijk op een 2 GB USB stickje
te kopieren.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--
				POPPER
Any theory too inconsistent with the facts is bound to be replaced when a more