[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Geert Stappers stappers op stappers.nl
Zo Jan 11 14:29:29 CET 2009

Op 20090110 om 22:42 schreef Bas Roufs:

> [ dd if=/dev/zero of=/dev/hda ]
>
> Nu, een kleine 3 uur na het ingeven van het bovengenoemde dd-commando
> heb ik weer gekeken hoe de vlag er bij hangt. Een foutmelding is er
> niet. Wel een soort eindrapport dat erop lijkt te wijzen dat Unix
> 'klaar' is:
>
> dd: writing to 'dev/hda': No space left on device
> 78140161+0 records in
> 78140160+0 records out
> 40007761920 bytes copied, 6835.68 seconds, 5.9 MB/s

  <knip/>

  dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

> Eer ik aan 'Ctrl-C' toekwam, was het proces al klaar: aanzienlijk
> sneller in vergelijking met wat ik er van te voren van verwacht had.

Klopt, je hebt dan ook niet meer,
dan 1 keer een buffer van 512 bytes groot, weggeschreven.
(dat in tegenstelling tot 78140160 keer de standaard buffer size van 512b)

> :-)! Dat doe ik met volle teugen ...........:-)

Nog wat leuke testjes:

  dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=40960

  dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=$[1024*1024]

  dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=$[4*1024*1024]

Je ziet dan het effect van de buffergrootte op de doorlooptijd.

> man cfdisk had ik al eerder vanavond even geraadpleegd. Het verhaal
> daar over commando's, opties e.d. is duidelijk. Maar wat ik nog weten
> wil: hoe kan ik de schijf het beste opnieuw indelen:
> één 'logical' partitie van ?? GB/ MB?
> één SWAP partitie van 1? GB?
> één ...... partitie van ?? GB?
> .........?
> Is er ergens een site met een voorbeeldindeling?

Vast wel en dan staat er wat optimaal is voor hun,
dus niet wat optimaal voor jou is.

Mijn eerste advies:

  een /boot van 32 megabyte (voor meerdere kernelpackages van 5 megabyte)
  een swap partitie van tweede keer de geheugen grootte
  en dan de rest van de disk (wat dus in / komt )

Mijn echt advies:

  Een heleboel kleine partities voor /, /var, /var/spool, /tmp, /usr,
  /usr/share, /boot maken en nog een lomp grote /home. Daarmee ga je
  vlug in de fout, waardoor het leereffect het grootst is.
  Nieuwsgierigheid naar "LVM" is dan ook gewekt.

> Voor mke2fs heb ik geen manual aangetroffen. Kun je kort aanduiden
> waar dit voor is?

Een disk kun je beschouwen als een groot gebouw.
Tijdens partitioneren plaats je scheidingswanden in dat gebouw.
M.b.v. van "mkfs" maak je magazijnstellingen ( "rekken" "schappen" )
in de ruimte. Dan kan de opslag op de disk beginnen.

> Ik houd jullie op de hoogte! ....

Leuk!
(nog leuker is het gewoon doen ("geen woorden, maar daden!"))

> Dank je wel, goed weekeinde verder!
>
> Groetjes,
> Bas.

Cheers
Geert Stappers
ook subscriber op de mailinglist linux-starter op lists.nllgg.nl