[linux] Re: Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet toegankelijk.

Ma Jan 12 23:14:36 CET 2009

On Mon, Jan 12, 2009 at 10:40:15PM +0100, Bas Roufs wrote:

> Toen ik de manual van mkswap raadpleegde, bleek dat er nog iets aan
> 'mkswap' vooraf moest gaan: het commando 'swapon', bedoeld om een
> specifieke swappartitie als zodanig aan te wijzen. Dus deed ik het
> commando 'swapon -a /dev/hda4'. Toen kreeg ik de foutmelding 'invalid
> argument'. Uit het manual kon ik niet halen op wat voor manier ik wél
> HDA4 als SWAP kan aanwijzen. Kan iemand me op dit punt verder de weg
> wijzen?

wat je eerst doet is een partitie initialiseren, alvorens je het gata
gebruiken. dat doe je met.... mkswap.

Zodra dat gereed is ene mkswap op de partitie een signature geschreven
heeft, dan kan je swapon gebruiken om je swap aan te zetten.  zonder
swap zie je iets als dit:

Swap:            0          0          0

en met swap:

Swap:       763076          0     763076

o.a. 'free' laat je swap size zien.

verder is het zo dat als je zwapon -a intikt, het argument er achter
niet meer bekeken wordt. de -a optie zegt immers: zet alle swap aan die
het stukje software tegenkomt in /etc/fstab.

maw.... dan is het dus swapon /dev/hda4

Overigens zijn de meeste distro's van tegenwoordig zo aardig om het
partitioneren voor je te doen met min of meer sane values (zoals ext2 op
/boot, de rest ext3 ofzo), maken swap aan, prakken /etc/fstab vol met
wat er in moet staan etc etc. Wellicht is de koers die je nu vaart wat
teveel van het goede, tenzij je natuurlijkj vreselijk veel tijd over
hebt.

Roeland

--
http://www.linux-it.nl