[linux] Harde schijf laptop nu zichtbaar en ook toegankelijk.

Bas Roufs basroufs op gmail.com
Wo Jan 14 15:54:41 CET 2009

Beste allemaal
Op 6 januari jl. leidde ik een lange e-mail uitwisseling in onder de
onderwerpsnaam "Harde schijf laptop wel zichtbaar, maar niet
toegankelijk".  De eerste zinnen luidden:

> De harde schijf van een laptop kan ik 'zien' als ik een Knoppix-CD in
> de CD/DVD drive van een laptop zet: als 'hda1' via o.a. Konqueror en
> terminal >mc (midnight commander). Maar de (Windows) bestanden
> die er nog op moeten staan, openbaren zich niet. Ook lukt het niet een
> willekeurig bestand of map te creëren en op die harde schijf te
> zetten. Ook is het mij tot nu toe niet gelukt er een linuxdistro (in
> mijn geval Kubuntu 8.10) op te zetten.

Inmiddels zijn we 48 mails en 8 dagen verder. Vanmiddag is het me
eindelijk gelukt om Kubuntu 8.10 geïnstalleerd te krijgen: mede
dankzij de bijdragen van ieder van jullie. Vanmorgen heb ik de CD/DVD
drive van de grote PC schoongemaakt met een speciale CD voor dat soort
doeleinden. Daarna heb ik op een andere soort CD als die van de
afgelopen dagen de image gebrand van Kubuntu 8.10. Met het
installatieprogramma dat daarop nu staat, heb ik vervolgens de harde
schijf kunnen bereiken en opnieuw indelen.
Hoe dan ook, het is nu duidelijk dat de harde schijf van de laptop in
kwestie nog steeds functioneel is. Dat is duidelijk kunnen worden mede
dankzij het meedenken van verschillende mensen op dit forum. Een
dankjewel is daarom absoluut op zijn plaats!

Er blijven nog drie vragen over:
1. De internetverbinding vanaf de laptop.
2. Geheugens bruikbaar voor geheugenuitbreiding.
3. Aanpassing/ gebruik toetsenbord.

Ik loop deze drie vragen elk even na.

Vraag 1. De internetverbinding vanaf de laptop.
============================
Een deel van het installatieproces, 'scanning the mirror', moet via
het internet tot stand zijn gekomen - anders was die installatie niet
eens gelukt, bij mijn weten. Anderzijds functioneert momenteel geen
enkele verbinding. Dit ondanks het feit dat de laptop met hetzelfde
ethernetmodem verbonden is als deze grote PC.
Puur hardwarematig heb ik minstens twee mogelijkheden om de laptop met
het internet te verbinden via dat ethernetmodem. De eerste
mogelijkheid is 'gewoon' via een 'RJ-45 LAN'  ingang. De tweede
mogelijkheid doet zich voor via een PCMCIA ethernetverbindingskaart in
combinatie met een speciaal verloopstukje waar een RJ-45 stekker in
past. Sterker nog: deze ingangen worden door Kubuntu als 'eth0'
respectievelijk 'eth1' herkend. Maar 'eth0' is 'down' en 'eth1' is
'disconnected'. Hoe kan ik op zijn minst één van beide
ethernetverbindingen activeren?
Verder vraag ik me af hoe ik kan nagaan of deze laptop geschikt is of
eenvoudig geschikt te maken is voor draadloze verbindingen.

Vraag 2. Geheugens bruikbaar voor geheugenuitbreiding
==================================
Nu de harde schijf van de laptop functioneel blijkt te zijn, is het de
moeite waard hierover na te denken. De laptop waar het om gaat, is een
'Medion 5400', geproduceerd in 2002. Het geheugen waarmee het is
uitgerust is een 'DDR SO-DIMM PC2100', van 256 MB. Volgens de
documentatie die ik over dit apparaat heb, is dit geheugen
uitbreidbaar tot 1 GB. Op de zoektocht naar geschikte geheugens voor
vervanging/ uitbreiding kwam ik o.a. op deze pagina uit:
http://www.interngeheugen.com/geheugen/MEDION/MD5400
Volgens die pagina zou dit geheugen moeten kunnen functioneren in mijn laptop:
1GB MEMORY MODULE STD 200P DDR333 SO-DIMM
(128Mx64/PC2700/64Mx8/ 1GB DDR333 SO-DIMM MEMORY CL2.5) [LN]

Inderdaad, een 'DDR' module en een 'SO-DIMM'. Maar hier gaat het om
een 'DDR333 SO-DIMM' in plaats van een 'DDR SO-DIMM PC2100'.
Anderzijds: de 'DDR SO-DIMM PC2100' geheugens die ik elders heb
gevonden, zijn aanzienlijk duurder. Daarom vraag ik me af of ook de
'DDR333 SO-DIMM' bruikbaar is voor mijn laptop.

Vraag 3. Aanpassing/ gebruik toetsenbord
=========================
Weliswaar heeft deze laptop een 'Querty' toetsenbord, maar enkele
toetsen zijn anders. Puur softwarematig gaat Kubuntu uit van een
conventioneel US-intl. toetsenbord. Dat wil ik zo houden, aangezien ik
10 vinger blind tik. De consequentie is dat bepaalde tekens niet
kloppen met wat er op het toetsenbord staat. Om zulke afwijkende
tekens te vinden, gebruik ik de afbeelding van een 'conventioneel'
toetsenbord. Nu zou ik van een tweede geprinte toetsenbord-afbeelding
bepaalde afwijkende losse toetsen kunnen uitknippen en plakken op het
toetsenbord. Heeft iemand een idee hoe ik dat op een zo veilig
mogelijke manier zou kunnen doen? Of zijn er mogelijkheden toetsen op
de één of andere manier te vervangen?

--
Viaconsensus