[linux] Re: Linuxboeken voor beginners

asmuth asmuth op bakunin.xs4all.nl
Vr Jan 16 09:09:11 CET 2009

On Thu, Jan 15, 2009 at 01:00:51PM +0100, Mark van Dijk wrote:
> Hoi GG,
>
> Welke boeken zijn volgens jullie goed voor Linux-beginners die zich willen gaan
> bezig houden met systeembeheer? Het gaat erom dat een vriend van me, die op dit
> moment niet zo ervaren is met Linux in algemene zin, uiteindelijk mee kan
> helpen met serverconfiguratie en dat soort dingen. Het gaat dus om algemene
> linux- en daemoninfo.

Om te beginnen met Linux heb je nauwelijks boeken nodig buiten de
installatiehandleiding van je distributie en kan je gewoon op je oude UNIX
kennis vertrouwen. Je gebruikt vooral de on-line man en info pages.

Als je over de drempel heen bent en verder wilt kijken zijn er genoeg boeken,
bijv. die van uitgeverij O'Reilly, die diverse onderwerpen uitdiepen.

Een echte klassieker is TCP/IP Illustrated van W. Richard Stevens, dat
het Internet Protocol goed uitlegt op een UNIX-centrische wijze.

Voor wie onvoldoende UNIX kent is de Linux System Administrator's Guide een
aanrader, te vinden op: http://www.tldp.org/guides.html Een LPI of RHCE cursus
wil ook helpen....

Het boek van Paaijmans & Maryniak is niet actueel genoeg om aan te bevelen...

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth