[linux] Re: hulp gevraagd voor ADSL configuratie

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Zo Jan 18 20:19:44 CET 2009

On 17 Jan 2009, at 22:37, Hugo van der Kooij wrote:

> Ik zie niet in waarom je zo moeilijk doet. Je hebt een oplossing die
> werkt en vervangt die door iets wat niet werkt en waar je ook niet
> precies weet waar je het probleem moet zoeken. Dat lijkt me gewoon
> niet
> echt handig.
>
> Hugo.

van moeilijk doen kan je veel leren maar daar gaat het nu niet over.

ik ben begonnen met basic adsl via xs4all meteen toen het hier
beschikbaar kwam, daarbij hoorde dat alcatel modem dat niets anders is
dan een brug tussen isp en lan.
na verloop van tijd werd eerst internet connectinon sharing en later
software routing toch onhandig, en toen kwam er een draytek modem-
router-switch, op een gegeven moment opgevolgd door een model met wifi.
een paar jaar geleden werd de verbing plotseling erg traag en
onbetrouwbaar, volgens monteur kpn door overbelasting van de route
tussen huizen en distributiepunt. conclusie was dat de snelheid fors
omlaag moest.
op dat moment heb ik gekozen voor een backup via kabel van upc/chello,
sneller voor minder geld trouwens.
en zo leefden beide verbingen naast elkaar, de eneprimair zakelijk de
andere primair prive, xs4all via vast ip van buiten af toegankelijk,
chello met dyn ip niet.

ongeveer een half jaar geleden is er plotseling iets veranderd:
inkomend verkeer op het adsl modem kwam niet meer binnen, merkte ik
aan ssh, sftp, ftp, www. wegens drukke bezigheden op een totaal ander
vlak toen maar laten zitten tot nu toe.
en dan nu de vraag: door deze nieuwe server gaat hier alles op de
schop, mooi moment op dubbele definities in 2 hardware routers samen
te voegen tot 1 software router.
ik heb een oplossing die *niet* werkt en waar ik ook niet precies weet
waar ik het probleem moet zoeken. 1 router dat lijkt me gewoon *wel*
echt handig.

mvg paul.